Translate

15 Şubat 2014 Cumartesi

SULTAN VAHDETTİN İLE ATATÜRK 'TEN BİR ANI
Atatürk, Küçük Mabeyn’de Sultan Vahideddin’le yaptığı son görüşmeyi (15 mayıs 1919), sonradan Cumhuriyet devrinde şöyle anlatmıştır:
«Yıldız Sarayı’nın ufak bir salonunda Vahideddin’le adeta. diz dize denecek kadar yakın oturduk. Sağında, dirseğini dayamış olduğu bir masa ve üstünde bir kitap var. Salonun Boğaziçi’ne doğru açılan pencerelerinden gördüğümüz manzara şu: Birbirine muvazi hatlar üzerinde düşman zırhlıları, . bordalarındaki toplar sanki Yıldız Sarayı’na doğrulmuş … Manzarayı görmek için, oturduğumuz yerlerden başlarımızı sağa; sola çevirmek kafi idi.
« Vahideddin, hiç unutmayacağım şu sözlerle konuşmaya başladı:
«- Paşa, paşa, şimdiye kadar devlete çok hizmet ettin. Bunların hepsi tarihe geçmiştir. Bunları unut. Asıl şimdi yapacağın hizmet -hepsinden mühim olabilir. Paşa, paşa, devleti kurtarabilirsin! dedi.
«~ Hakkımdaki teveccüh ve itimada arz-ı teşekkür ederim; elimden gelen hizmette kusur etmeyeceğime emniyet buyurunuz, dedim.
«Sonra:
«- Merak buyurmayınız Efendimiz, dedim; nokta-i nazar-ı şahanenizi anladım. İrade-i seniyye olursa hemen hareket edeceğim ve bana emir buyurduklarınzı bir an unutmayacağım.
«- Muvaffak ol! hitab-ı şahanesine mazhar olduktan sonra huzurdan çıktım.
«Seryaver Naci Paşa koridorda elinde ufak bir mahfaza içinde bir şey tutuyordu:
«- Zat-ı Şahane’nin ufak bir hatırası, dedi.
«Kapağının üzerinde Vahideddin’in inisyalleri işlenmiş bir saatti.
«- Peki, teşekkür ederim, dedim.
«Saati yaverim aldı. Sonra Yıldız Sarayı’ndan çıktığımızı ve hareket etmek üzere olduğumuzu gizlemek, saklamak ister gibi bir ihtiyatla, ayaklarımızın patırtısını işitmekten korkarak, saraydan uzaklaştık.»

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder